TechnikiStolarskie.pl

Forum stolarskie dla ludzi z pasją
Dzisiaj jest 27 kwie 2024, 18:26

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ] 
Autor Wiadomość
Post: 26 kwie 2016, 10:25 
Offline

Rejestracja: 21 wrz 2015, 12:36
Posty: 19
Witam,

Na wstępie zaznaczę, nie jestem stolarzem, meble robię dla siebie. Nie mam specjalistycznych narzędzi, znajdzie się za to jakaś wiertarka, wkrętarka, wyrzynarka, trochę narzędzi ręcznych i sporo chęci do pracy. Zrobiłem już kuchnię (7,25 mb, fronty akrylowe, pełna zabudowa AGD, szuflady Blum Tandembox, fronty podnoszone przez Blum Aventos HK-S) i szafkę łazienkową (z szufladą Legrabox Tip-On) we wnęce. Wszystkie formatki zamawiałem pocięte i oklejone, także wykonanie sprowadzało się do nawiercenia otworów i skręcenia wszystkiego do kupy. Oczywiście całość poprzedzona była wieloma obliczeniami i pomiarami :) Jakąś tam minimalną wiedzę na temat konstrukcji szafek zdążyłem więc już nabyć.

Jako że i ja i żona jesteśmy zadowoleni z wykonanych własnoręcznie mebli, czuję się na siłach, aby zabrać się za szafę wnękową. Z wypełnieniem korpusu szafy sobie poradzę, mam jednak kilka wątpliwości co do drzwi. Szafa będzie spora, przybliżone wymiary to 310 cm szerokości i 270 cm wysokości. Zdecydowałem się na podwójne drzwi w systemie Hettich Top Line XL. Wiem, że to system mało popularny (może dlatego że jeszcze stosunkowo nowy) i ilość informacji na jego temat w internecie jest znikoma w porównaniu z powszechnymi Sevrollami, Lagunami, Komandorami, itp. Podoba mi się za to jego konstrukcja (drzwi zawieszone na górnym wózku, dól służy tylko do prowadzenia, hamulce w obu kierunkach, wspomaganie otwierania) i sprawienie wrażenia "lekkości" drzwi. Cena systemu jest dla mnie w miarę ok, jeśli więc nikt nie wytknie mi jego koszmarnych wad lub nie zaproponuje lepszego w tej cenie rozwiązania, to pozostanę przy tym wyborze :)

Przejdźmy jednak do rzeczy. Poniżej kilka faktów i obliczeń (podane wymiary w mm). No i link do instrukcji systemu, gdzie podane są niezbędne do obliczeń wymiary:
http://topline.hettich.com/res/dld/tlxl/TopLine_XL_pl_12082_96dpi.pdf

Wymiary wnęki:
- szerokość (Sw): 3112
- wysokość (Hw): 2700 (realnie te 2700 jest z lewej strony, z prawej jest to 2712, sufit jest lekko skoszony, na szczęście jest to jedyna krzywizna)

Wymiary zabudowy:
- szerokość (Sz): Sw - 6 (luz) = 3106
- wysokość (Hz): Hw - 5 (luz) = 2695

Przyjąłem po 3 mm luzu po bokach i 5 mm od góry (realnie od góry będzie większa przestrzeń, wymuszona przez system Top Line, aby dało się nałożyć drzwi, docelowo pewnie zrobię tam jakąś blendę do samego sufitu, aby się nie kurzyło).

Wymiary korpusu:
- szerokość (Sk): Sz = 3106
- wysokość (Hk): Hz - 20 - 13 - 60 - 60 = 2542
Powyższe wartości zostały wzięte ze strony nr 16 instrukcji.

Wymiary drzwi:
- wysokość: Hz - 20 - 13 - 20 = 2642
- szerokość: (Sk / 2) + 25 = 1578 (drzwi nachodzą na siebie 50 mm, stąd wartość 25 mm w obliczeniach)
Powyższe wartości zostały wzięte ze strony nr 16 i 21 instrukcji.

Pozostałe:
- wysokość cokołu (Hc): 60 (wynika z wzoru na wysokość korpusu)
- szerokość wewnętrzna pojedynczej części szafy (Ss): (Sz - 5 * 18) / 4 = 754 (szafę podzieliłem na równe 4 części, przegrody i ściany będą z płyty 18 mm)


No i teraz mam do Was prośbę o weryfikację powyższych obliczeń, w szczególności wymiarów drzwi. Wysokość drzwi wydaje mi się oczywista (wynika z wartości podanych w instrukcji), jednak mam wątpliwości co do ich szerokości. Według katalogu zamknięte drzwi licują z korpusem po bokach szafy, to jest do przyjęcia, bo zostanie jeszcze uwzględnione przeze mnie 3 mm luzu przy obu ścianach. Natomiast według katalogu drzwi powinny nachodzić na siebie 50 mm i nie wiem, czy się tego sztywno trzymać, czy nie. Przy takiej szerokości drzwi wystąpi kolizja z szufladami/pantografami w dwóch środkowych częściach szafy. Czy mogę zmniejszyć szerokość nakładki drzwi bez jakiś późniejszych konsekwencji (np. czy szpara między drzwiami nie będzie potem zbyt widoczna z boku)? Czy może po prostu zrobić podwójną ścianę środkową szafy? Ewentualnie może tak przeprojektować wnętrze szafy, aby pantografy i szuflady znajdowały się po bokach, a w środkowej części zwykłe półki?

Drzwi szafy chcę zrobić ze zwykłej płyty wiórowej 18 mm. W internecie można zamówić naklejki na drzwi szafy z różnymi obrazami, chciałbym coś takiego nakleić na całą powierzchnię drzwi. Myśleliśmy o szybie z nadrukiem, ale na taką szafę koszt wyjdzie dość duży. Czy takie naklejki są dobrą alternatywą? Stosował to ktoś z Was?

Będę wdzięczny za wszystkie porady i opinie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 kwie 2016, 13:22 
Offline

Rejestracja: 21 wrz 2015, 12:36
Posty: 19
Przyszła mi do głowy jeszcze taka myśl, aby zmontować dwa osobne korpusy szafy (po połowie). Wieńce i cokół i tak bym musiał dzielić, bo szafa ma 3100 mm szerokości i nie znajdę takiej płyty. Dodatkowo uprości to montaż, bo korpusy będę mógł skręcać niezależnie na podłodze, a dopiero potem ustawić we wnęce. Pojedynczy duży korpus musiałbym od razu skręcać we wnęce, bo ze względu na parapet przy oknie nie wchodzi w grę jego położenie na podłogę. Po złączeniu dwóch korpusów środkowa przegroda będzie miała 38 mm grubości. Zmniejszę nałożenie drzwi do 40 mm (chyba nie powinno to być problemem), dzięki czemu wyeliminuję kolizje z szufladami i pantografami.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 kwie 2016, 14:05 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 lut 2015, 18:52
Posty: 157
Lokalizacja: Żory
jak potrafisz rozczytać się w rysunkach technicznych to dasz sobie radę szczerbol
możesz obliczyć jaka będzie szpara pomiędzy drzwiami i jaka zakładka jest wg ciebie dopuszczalna

zrezygnowałbym z naklejania folii na rzecz bezpośredniego nadruku na płycie

powodzonka :P


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 kwie 2016, 14:36 
Offline

Rejestracja: 21 wrz 2015, 12:36
Posty: 19
Po montażu lodówki i zmywarki w zabudowie już żaden rysunek techniczny nie będzie mi straszny :)

Zmieniłem nieco obliczenia. Podzieliłem korpus na dwie identyczne części. Przyjąłem też luz przy bocznych ścianach po 2 mm (czyli łącznie 4 mm na całą szerokość szafy), bo przy 3 mm wychodziły mi ułamkowe szerokości przedziałów szafy.

Uwzględniając nazewnictwo i obliczenia z pierwszego postu mamy więc zmienione:
- szerokość zabudowy (Sz): Sw - 4 (luz) = 3108
- szerokość korpusu (Sk): Sz / 2 = 1554 (będą oczywiście dwa takie korpusy)
- szerokość drzwi: Sk + 18 = 1572 (przyjąłem nachodzenie drzwi 36 mm, co by licowały się po otwarciu równo ze środkową przegrodą)
- szerokość wewnętrzna pojedynczej części szafy (Ss): (Sk - 3 * 18) / 2 = 750


No i teraz czy nachodzenie drzwi 36 mm będzie ok? W sumie to widziałem szafy (w innych systemach), gdzie było 3 cm i też było dobrze. Muszę przejechać się do jakiegoś salonu, gdzie mają tego Top Line XL na żywo, może wtedy się trochę rozjaśni, a ja niepotrzebnie się tym przejmuję.

Dzięki za podsunięcie pomysłu z nadrukiem na płycie. Nie widziałem tego wcześniej, a w sumie wydaje się trwalsze od naklejki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 kwie 2016, 10:35 
Offline

Rejestracja: 21 wrz 2015, 12:36
Posty: 19
Przyznam, że miałem nadzieję na trochę większy odzew, zakładam więc, że albo napisałem coś tam z sensem i nie trzeba tego komentować, albo gadam zupełnie od rzeczy i nikomu się nie chce tego czytać :)

Póki co stanęło na koncepcji budowy dwóch bliźniaczych korpusów. Myślę teraz nad oświetleniem wnętrza szafy. Chcę zastosować dwa czujniki zbliżeniowe na podczerwień w górnych narożnikach, aby wyłapywały moment otwarcia drzwi. Każdy czujnik będzie załączać obwód tylko na połowę szafy. Planuję montaż profili LED na wieńcu górnym przy przedniej krawędzi szafy. Czy to wystarczy do oświetlenia wnętrza? Czy może zastosować coś innego do włączania oświetlenia po otwarciu drzwi?

Załączam też pierwszy szkic poglądowy wnętrza szafy. Prosiłbym o weryfikację, czy wysokości półek są w porządku i da się tego później używać.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 kwie 2016, 16:43 
Offline

Rejestracja: 02 mar 2015, 14:46
Posty: 798
Lokalizacja: Mazoffshe
Obstawiam że nikomu się nie chce czytać tych esejów. Ja bym robił na 3 dzwi i zrezygnował z tych półek po lewej. Chyba że chcesz tam gołębie hodować.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 kwie 2016, 16:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 lut 2015, 18:52
Posty: 157
Lokalizacja: Żory
pewnie też nikomu się nie chce liczyć :faja:
wszystko bardzo dobrze (tak jak chce klient) a jak się po czasie coś wygnie albo zmieni się koncepcja wnętrza to zrobisz korektę i będzie git

wstawiaj fotki z kolejnych etapów budowy to będziemy kibicować szczerbol


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 kwie 2016, 16:59 
Offline

Rejestracja: 10 gru 2015, 18:46
Posty: 39
dużo niepotrzebnego materiału... malutkie półki, niepotrzebne przegrody, im prościej tym lepiej...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 kwie 2016, 09:03 
Offline

Rejestracja: 21 wrz 2015, 12:36
Posty: 19
Myślałem, aby robić na 3 drzwi. Tylko wtedy szerokość pojedynczej części szafy będzie miała nieco ponad 100 cm i nie wiem czy to nie za dużo. Wydaje mi się, że lepiej dzielić na 4 części (wychodzi 750 cm na jedną część) i robić 2- lub 4-drzwiową.

Co do tych "półek na gołębie", bo widzę że to jest główny zarzut, to żona tak chciała :) Mi też wydaje się, że lepiej zrobić pełne półki i będę ją do tego przekonywać. W każdym bądź razie wymierzyliśmy, ile zajmuje nam "kupka" poskładanych i poprasowanych ubrań i jest to około 35 cm, czyli w sam raz na taką malutką półkę. Trzy "kupki" ubrań obok siebie na pełną półkę i tak nie wejdą, a żona chce mieć porządek i wszystko poodgradzane, więc jest to jakiś argument.

Będę pisać, jak sprawy szafy rozwiną się dalej. Pewnie dopiero w weekend skompletuję zamówienie, więc montaż zapewne za jakieś 1,5 tygodnia.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 kwie 2016, 13:58 
Offline

Rejestracja: 02 mar 2015, 14:46
Posty: 798
Lokalizacja: Mazoffshe
A ile żona szaf w życiu zrobiła że chcesz się jej słuchać? ;) spróbuj włożyć coś do takiej przegrody 35x35x65 umieszczonej na wysokości 220cm. Spróbuj tam pogrzebać. Ogólnie to co najczęściej używane rób na wysokości do której sięgasz. Poza zasięgiem rób półki większe. Chyba że masz jakiś fetysz i lubisz latać po drabinie wygrzebując z końca takiej dziupli podkoszulkę.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 kwie 2016, 14:32 
Offline

Rejestracja: 21 wrz 2015, 12:36
Posty: 19
Wiesz, póki co ja też w życiu nie zrobiłem ani jednej szafy, także doświadczenie z żoną mamy podobne :) No ale fakt, do górnych półek sięgać będzie ciężko. Posiedzę jeszcze dziś nad projektem, chyba wyrzucę górną z tych 5-ciu szuflad i dam trochę niżej pierwszą półkę. Dolne półki zostaną pewnie przedzielone, ale na samej górze zrobię coś wyższego i bez podziału, na większe graty.

Dzięki za cenne rady.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 kwie 2016, 15:36 
Offline

Rejestracja: 10 gru 2015, 18:46
Posty: 39
Skoro robisz podział komór na 4 i czworo drzwi to pamiętaj o możliwej kolizji drzwi z szufladami, strasznie głupie uczucie jak się wszystko poskłada, a tu zonk, nie da się otworzyć szuflady....


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 kwie 2016, 15:51 
Offline

Rejestracja: 21 wrz 2015, 12:36
Posty: 19
Robię podział na 4 komory i 2 skrzydła. No i ten mój przydługawy wywód z pierwszego posta w dużej mierze tyczył się właśnie kolizji drzwi z szufladami :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 kwie 2016, 17:55 
Offline

Rejestracja: 14 maja 2013, 20:32
Posty: 1009
Lokalizacja: Tychy
Dobrze kombinujesz mam teraz taką szafę na warsztacie jak chcesz zobaczyć to podjeżdżaj :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 kwie 2016, 18:57 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 lut 2015, 18:52
Posty: 157
Lokalizacja: Żory
ja mam L-kę do zrobienia ale wyceniłem na 5kzł i .... czekam na zaliczkę rotfl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 kwie 2016, 19:46 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 maja 2013, 15:26
Posty: 1219
Lokalizacja: podbeskidzie
Specjalizacja: Liczy się ilość , a na jakość się liczy
niedawno montowałem L-kę w Żorach. TORUS wie u kogo.
Będzie problem z pantografami , ciasno , ciasno...

_________________
Życia nie przewidzisz


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 kwie 2016, 06:39 
Offline

Rejestracja: 21 wrz 2015, 12:36
Posty: 19
TORUS pisze:
Dobrze kombinujesz mam teraz taką szafę na warsztacie jak chcesz zobaczyć to podjeżdżaj :)

Gdybym tylko miał trochę bliżej :)

mag pisze:
ja mam L-kę do zrobienia ale wyceniłem na 5kzł i .... czekam na zaliczkę rotfl

L-ka i tak kosztuje prawie połowę tego co XL. Choć cenę XL za zestaw prowadnic na 2 skrzydła też nie uważam za coś, co mocno wpłynie mi na ostateczny koszt całej szafy. XL na 2 skrzydła z hamulcami można dostać za trochę ponad 800 zł, na prowadnice szuflad pewnie wydam więcej. No ale nikt nie mówił też, że będzie jakoś bardzo tanio :)

Jenot pisze:
niedawno montowałem L-kę w Żorach. TORUS wie u kogo.
Będzie problem z pantografami , ciasno , ciasno...

Pantografy zahaczały o hamulce? Już gdzieś widziałem, że ktoś miał podobny problem. XL ma inaczej montowane górne prowadnice. Są one przykręcane na górze do wieńca górnego, a w L są na dole do wieńca górnego. Przez to w XL mamy niższy korpus, ale to co już jest w środku, nie haczy o nic.



Przy zakupie Top Line XL mam jako opcja coś takiego:
- okucie usztywniające do drzwi DREWNIANYCH/ DREWNOPOCHODNYCH
Obrazek

Przyda mi się to do drzwi ze zwykłej płyty meblowej? Jak to się w ogóle montuje?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 kwie 2016, 21:11 
Offline

Rejestracja: 07 maja 2013, 16:17
Posty: 1757
Jenot odpala Cyflexa i robi bzium.

_________________
Da mihi animas, caetera tolle


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 kwie 2016, 03:57 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 maja 2013, 15:26
Posty: 1219
Lokalizacja: podbeskidzie
Specjalizacja: Liczy się ilość , a na jakość się liczy
Można też wiertłem puszkowym do zawiasów i frezarką lub zagłębiarką.
BWS , TORUS też to robi na cyflexie.

_________________
Życia nie przewidzisz


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 maja 2016, 09:17 
Offline

Rejestracja: 21 wrz 2015, 12:36
Posty: 19
Aktualizacja zmagań z szafą :)

Korpus szafy już stoi, na zdjęciu widać prawą połowę szafy. Lewa połowa też już jest postawiona, tylko zdjęcia jeszcze brak :) Korpus wpasował się idealnie na szerokość. Luz po bokach jest minimalny, ściany proste, więc nie trzeba będzie nic dodatkowo maskować. Dobrą decyzją było postawienie szafy na nóżkach, w rogach pomieszczenia musiałem delikatnie podnieść je wyżej. Niby podłoga prosta, ale jakieś drobne nierówności się znalazły.

Załączam też poprawiony szkic projektu. Po Waszych uwagach zmniejszyłem ilość półek w lewej części, przez co pozbyłem się "kurnika" :) W prawej części zmianie uległa część przeznaczona na odkurzacz, deskę do prasowania i suszarkę - w górnej części jest teraz węższa, bo deska i suszarka i tak się zmieszczą, dzięki czemu nieco więcej miejsca zostało na półki - na jednej z nich chcę zmieścić drukarkę więc będzie w sam raz.

Mam do Was jeszcze kilka pytań. Przymierzam się do zamówienia szuflad, prawdopodobnie zakupię szuflady Hettich InnoTech z hamulcem o głębokości 52cm i wysokości 7cm, mogę je teraz kupić za około 60zł za sztukę, do tego jeszcze korpus szuflady i front, wyjdzie około 90zł za kompletną szufladę. Zastanawiam się tylko, z czego zrobić półki na buty. Myślę o zrobieniu ich po prostu z tych samych szuflad Hettich InnoTech, tylko z innym frontem, takim w kształcie U zachodzącym na boki prowadnic, a od przodu wystającym delikatnie powyżej dna szuflady. Dobry pomysł? Czy myśleć nad czymś innym? Droższych rozwiązań raczej nie przewiduję, bo tych półek/szuflad jednak trochę będzie.

Kolejne pytanie mam o pantografy. Można pantograf kupić w kwocie 100-120zł, są też takie kosztujące 200-300zł i takie w okolicach 400zł. Mówię o pantografach bez udziwnień typu sterowanie zdalne pilotem :) Czy warto inwestować w droższe pantografy? Jak dużo różnią się kulturą pracy i jakością wykonania? Może macie do polecenia jakiś konkretny dobrze sprawujący się model, taki który zmieści się we wnęce o szerokości 75cm? Pantograf Hafele za 400zł sobie odpuszczę, ale te 200-250zł mogę wydać, jeśli jest to tego warte. Potrzebuję 3 pantografy, więc cena ma spore znaczenie.

No i ostatnie pytanie o uchwyty/profile do drzwi przesuwnych. Macie jakieś warte uwagi? Najlepiej takie najmniej rzucające się w oczy, proste i kanciaste. Drzwi przesuwne będą z płyty 18mm.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 08 cze 2016, 08:05 
Offline

Rejestracja: 21 wrz 2015, 12:36
Posty: 19
Ktoś coś podpowie? Szczególnie z tymi półkami na buty i pantografami.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 08 cze 2016, 10:17 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25 maja 2013, 17:44
Posty: 1504
Specjalizacja: 12/70
Te tanie pantografy mają udźwig 10 - 12kg, hettich – 18 kg, więc musisz się zastanowić co na nich będzie wisiało, jeśli koszule, lekkie sukienki to O.K, ale futer z norek, czy kilku fraków już nie powiesisz.

_________________
Davus sum, non Oedipus.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 08 cze 2016, 13:07 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 lut 2015, 18:52
Posty: 157
Lokalizacja: Żory
jakie masz nóżki?

i jak często zmieniasz podłogę? rotfl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 08 cze 2016, 14:34 
Offline

Rejestracja: 21 wrz 2015, 12:36
Posty: 19
Nóżki Wurth 6 cm wysokości i 500 kg udźwigu. Takie jak tu:
http://www.centrum.meble.pl/p59887,nozk ... wurth.html

Na całą szafę dałem 12 nóżek, więc powinno wytrzymać :) Podejrzewam, że prędzej się przeprowadzę niż zmienię aktualną podłogę.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group